יום שני, 30 באוגוסט 2021

קופירייטר. רעיונאי. המצאה. רעין שיווקי.

 בס''ד

תיבת האוצרות של הרעיונות


עלה לי רעיון

הבוקר עלה לי רעיון. כל הזמן עולים לי.

זה של הבוקר היה-שצריך לכתוב מאמר על רעיונות.

איך הם נולדים? מי צריך אותם בכלל? איך מפתחים רעיון למציאות?

זה הרעיון-הכללי.

מה זה רעיון

רעיון נובט משומקום. יש מאין. יש בו משהו מפתיע. לפעמים הוא כל-כך טוב,

שנדמה שיש כבר כזה. לא פעם זה נכון. בדיקה קצרה בגוגל,

תתן לנו הערכה כללית. קיים או לא קיים. במידה ונרצה להתקדם,

יש לבדוק היטב. בדרך כלל על-ידי מידענים. שסורקים ועורכים

בדיקה יסודית. שלא תהינה הפתעות בהמשך.

אם כך, רעיון הינו דבר מה חמקמק. קופץ ומופיע. בא ומפתיע. לא פעם נעלם,

כלעומת שבא. אמר לי פעם צדיק אחד, שכל רעיון שצץ במוחי,

הגיע באחת משלוש קרניים שנשלחו משמיים. 3 אנשים שונים מקבלים אותו במתנה.

אחד שוכח מיד. השני בודק פה ושם ומחליט לעזוב את הענין. לך נותרה הברירה,

לבחון אם מתאים לך לקדם אותו. להעניק אותו לעולם.

איזה מין רעיונות יש?

ישנם כאלה שפותרים-בעיות או עונים לצורך. סיכוייהם להצליח הם הגדולים ביותר.

יש אחרים שמעניקים ערך-נוסף לדבר-מה שכבר נמצא.

אחרים עשויים להיות המצאה של ממש. משהו שעשוי להפוך עולמות. להפר את הסדר-הקיים.

רעיונות יכולים להיות בכל תחום, ענין או נושא. הם יכולים לבוא תוך כדי חיפוש ומחקר.

לפעמים כשתרים אחר פתרון לבעיה. מוצאים דוקא כיוון למשהו אחר לגמרי.

רעיונות אינם מצייתים לחוקים ולכללים. יש להם חיים משל עצמם.

יש רעיונות טכנולוגים. יש מדעיים. ישנן המצאות שמתאימות לתחומים שונים ומשונים.

זה יכול להיות לסרט או לספר. לפתרון בעיה ארכיטקטונית או עיצובית.

לפעמים זהו חידוש בחקלאות או טריק שרק צלמים מבינים.

יכול להוולד גם רעיון לכתיבת-לשיר, סיפור או משפט-מפתח. 

אפשר גם בקופירייטינג-בכתיבה-שיווקית, כתיבה-פרסומית, חיבור תוכן מקורי לאתר, כתבה,

מאמר, סדרת פוסטים לרשת-החברתית. קופירייטר ממציא גם תסריט

 לאנימציה, ג'ינגל לרדיו, שי-ללקוחות.

מאז המצאת הגלגל, כל רגע מפתיע ומפציע משהו חדש. לא בהכרח מהפכני.

לא תמיד הגיוני או לייצור המוני. אבל לבטח רעיוני.


''בציר טוב'' כרטיסי ביקור לחברת-פרזול עם ציר מודבק.

למלא את הראש

מי שיוצר. כמעט לא עוצר. הוא מייצר ומייצר. אבל צריך לדעת, לזכור ולשנן: 

אי-אפשר רק לרוקן את ''תיבת-האוצרות של הרעיונות''. צריך גם למלא אותה מפעם-לפעם.

זה נשמע ציורי. כי איך תמלא ראש. זה לא בקבוק מים.  מה עושים?

קוראים ספר-טוב. מאזינים למוסיקה או פודקאסט מרתק. יוצאים החוצה ופוגשים אנשים.

שומעים שיחות. מגלים תובנות-חדשות. הולכים לראות-תערוכה. צופים בסרט, הופעה או הצגה.

יוצאים לטבע. שואפים אויר. שואפים להתנקות ולשכוח הכל. שואפים אל הנשגב.

נוגעים, ממששים, טועמים, מלקקים וחושבים על דברים אחרים לגמרי מאשר ביומיום. בשגרה.

אם יש מזל ויש אלוהים, נחה עליך הרוח ותופסת אותך כארמה טובה...

אולי תמצא במחוזות-הדמיון, בדיוק מה שחפשת.

אך בכל מקרה, הצבעים, הניחוחות, הטעמים ה...-ממלאים את המצברים ומשובבי-לב ונפש.

משם ינבטו הרעיונות הבאים עליך לטובה.

כל העולם רעיונות מדליקים

תכניסו לעצמכם רעיונות לראש. כאלה שקראתם או שמעתם. המציאו דלי מים ששר-אופרה?

המציאו מחבת שרשומים עליה מתכונים. המציאו דף שהוא מספיק חזק להיות מדף?

המציאו שיר שכשקוראים בו הוא הופך להלוגרמה.

כפי שאמר דיסני-אם אתם יכולים לחלום את זה אתם יכולים לעשות את זה. להגשים.

הכל ענין של ניסוי-ותעיה. אומץ והתמדה. לימוד וחידוד. הכל אפשרי.

הכי טוב להמציא משהו שימושי. אבל אם זאת יצירה. מספיק שיתפעלו ממנה. יתרגשו ממנה.

ירצו לקחת הביתה. לקחת בה חלק. יחלמו עליה בלילה. יספרו עליה לאחרים.

העולם מלא ביצירתיות שמציתה את היצרים. שיוצאת ממחשבה צרה ומרחיבה את

 גבולות-האפשר. המוכר. הידוע. תמיד אפשר להמציא משהו חדש. איזה כייף.

יצירתיות מושכת את העין

רוב החיים והאנשים סביבנו, די אפרוריים ושגרתיים. גם עליהם צריך ללמוד להסתכל בעין יפה. 

לאהוב אותם בדרכים לא רגילות. לא בנאליות. לא שגרתיות. לגלות בהם צדדים חדשים

 ומפתיעים. 

בפרסום ובקופירייטינג, נדרשים לפעמים למשוך קהל. להגדיל מכירות. להגביר את מספר המקליקים. 

לפתות. להזמין. ''למכר'' במובן החיובי.

אי אפשר להסביר בזוג-מילים איך ממציאים או מה בדיוק השיטה הבדוקה. אפשר לומר

 שמחפשים בתוך עולם-המושגים הקשורים לענין. סיפור-ידוע. פתגם או ביטוי שגור. 

נגיעה לחגים ולמנהגים, מילה-נרדפת.

מילה שהצליל שלה דומה. שמתחרזת. שמשתלבת. מוצאים ויז'ואל מפתיע. 

משהו קיים או ממוצא.

החיבור המפתיע, יוצר סקרנות. אנשים מחפשים ריגושים. הם שותים ואוכלים את השונה.

את המגרה והמפתיע. אם זה בא להם בעתוי הנכון. בינגו! הם עושים בדיוק מה שתכננת.

 שהתכוונת. שרצית שיקרה.

ראיתי פעם בני-מדבר, שעומדים בתור לקנות חול. כי צבעיו היו פנטסטיים.

חשבו גם שניתן להפיק ממנו אבקת-קסם. היה פעם בית-קפה, בשם-''קפה-כאילו'' בלי אוכל ומשקה.

המלצרים היו שחקנים. הכל כמו ב-''גדי-המלך-החדשים''. 

כשחולמים הכל אפשרי. צריך רק להעז, לפנטז. 

להפעיל את הדמיון.

מקסימום זה מצליח.

''תשס''זז שמח'' בובה שנעה, ע''י לחיצה מלמטה. שי ללקוחות בשנת תשס''ז.

אף אחד לא משלם על רעיונות

פעם נפגשתי עם איש נהדר אחד, שהיתה לו 'חברה לפיתוח רעיונות ומיזמים'.

הוא כתב כמה ספרים בנושא. אחד מהם נקרא: מהדף-למדף.

מן הסתם הרעיון שצץ בראש הוא גולמי בלבד.

צריך לערבב, ללוש, למצוא את החומרים האידיאלים. לבדוק-התכנות, לוודא שאין עוד אחד

כזה. לרשום-פטנט [אם יש צורך].

אחר-כך לפתח את המוצר/רעיון לרמה ביצועית. שתהיה דוגמא ביד. אב-טיפוס. לבדוק עלויות.

להכין תכנית-שיווקית/אסטרטגית/פרסומית/עסקית. לאתר משקיע. לאתר עובדים, מפעל,

ספקים, לקוחות... ובסוף להוציא את זה לפועל. למכור.

כל שלב + אי אלו הפתעות בדרך, עלול לגנוז את הרעיון.

משקיעים רוצים "לראות מספרים". רוצים להדלק על הרעיון. לפעמים חשוב להם להבין כל

פיפס. אבל הם בעיקר רוצים לסמוך עליך. על ''הראש-שלך''. על שיקול-דעתך וניסיונך. 

הם מחפשים את הניצוץ-בעיניים, את ההתלהבות. 

אף אחד אינו רוצה ''לשים את כספו על קרן-הצבי''. אם יש לך משאבים עצמיים וזמן פנוי.

אם יש לך אמונה בדבר וגם מוטיבציה עם ''פלפל-בתחת''. אפשר גם לבד.

אבל על פי-רוב, זאת איננה תמונת-הדברים.

אפשר יהיה לספר לאחרים ''איזה רעיון גדול היה לי''. אבל לא הרבה יותר.

הכייף הכי גדול-לראות את זה קורה

אם כך, רעיונות למגרה יש מיליונים בערימות של אלף. לא חסרים רעיונות.

חסרים כאלה שמתממשים. רק אם עוברים תהליך. אפשר לקטוף את הפרי.

אם אין כוח/זמן/סבלנות...עדיף לא להתחיל.

נכון. צריך גם מזל בחיים. שהכארמות והאלים-הטובים ירצו בטובתך.

כי יש משהו מזהיר, משכר, מענג בלראות את הרעיון שלך מתממש. קורם עור וגידים.

רוב מי שסביבך מכאן ועד קמצ'טקה, עסוק בהשרדות. הולך-בתלם. נסחף בזרם. 

חי חיים אפורים.

אז נשאלת השאלה של ארקדי-"להיות אחד ממיליון או אחד למיליון". הבחירה בידך.

התחושה שאתה עוסק ביצירה. בעשיית יש מאין. ברוח תוך שימוש בחומר.

תחושת הסיפוק. מילה-טובה. מחמאה מאהוביך אבל גם ''מברי-סמכא'' בתחום.

אין לה מחיר. זוהי התעלות. אורגזמה-רוחנית.

מחרוזת-תפילה-במקום ברכה בחרוזים לראש השנה.

מה הרעיון הכללי

הרעיון הוא לאפשר לראש להמשיך להמציא. ללמוד למכור. להאמין בדבר.

לחפש דרכים חדשות להוציא את זה לפועל. לדבר עם אנשים.

אבל עם הנכונים. ולא עם יותר מדי. כי יבלבלו אותך. [בבחינת 2 יהודים-3 דעות].

לא להקיף את עצמך באומרי-הן. אבל גם לא ב-''משביתי-שמחות''.

לאתגר אותם ואת עצמך בשאלות וסוגיות שונות. גם אם הן קשות ולא נוחות.

גם אם הן סותרות את ''ההצלחה-הצפויה''. לבחון הזדמנויות ולהשמר מ-''איומים''.

לא להרים ידיים. ששום וכלום לא ''יפיל-את-רוחך''. תמיד יש דרכים נוספות. גם אם הן

עקלקלות. לא קלות. מבלבלות. לא נהירות וברורות לך ברגע זה.

הרי אם הרעיון פנטסטי, המטרה מקדשת את האמצעים. ממלאת אותך באנרגיה-טובה.

להמשיך עד ההצלחה. שנאמר: התמדה וסבלנות לא קונים בשום חנות.

גם לא מוצאים בגוגל. והיא גם לא מתגלגלת ברחוב.

לא לוותר. לא לתת למכות-בכנף לרפות את ידיך. ללכת עם החלום עד הסוף.

זה הרעיון הכללי. בהצלחה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה