יום רביעי, 10 ביוני 2020

תוכן-מקורי-תפסו אותי במילה


בס"ד

כתיבה מסוגננת ומענינת
מילים אינן דבר של מה בכך.
כדי לחבר טקסט משובח צריך להכיר את השפה על-בוריה.
רצוי להוסיף סימני-פיסוק לנוחות הקריאה.
כדאי מאוד, שהתוכן יהיה מענין-כדי שירצו לקרוא בו.
אך זוהי רק ההתחלה.
ישנן אינספור סגנונות
תוכן ניתן לכתוב בדרכים מגוונות וברמות שונות. וכן. גם משונות.
יש מה שנקרא 'תוכן-איכותי'-כלומר טקסט שכתוב כהלכה.
אחר כך יש 'תוכן-מקורי'-כזה שלא נראה בשום מקום אחר.
אך רוב רובם של התכנים הם קופי-פייסט. המעתיקים המתוחכמים,
יקחו טקסט קיים וישנו אותו מעט. יזיזו את הפרקים למעלה/למטה,
יחברו כותרות חדשות. אולי אפילו יערכו את התוכן. ישנו מילים ומשפטים.
יוסיפו ''מילות-חפוש' מבוקשות.
אפשר גם לכתוב בהומור, בשנינה, בצורה-מכירתית, בסגנון תאטרלי,
דרך סיפור, בשפה-עסקית, בשפה-גבוהה...נגיע לזה בהמשך. 
אם ישאר מקום ואם יהיה לנו זמן-כאן בהמשך המאמר.
אינפורמטיבי או מרתק
כל פרויקט שיווקי/פרסומי-נכתב על-פי בריף. מי קהל היעד? לאיזו מטרה הוא מיועד?
מה התחום או הענף עליו כותבים? מי המתחרים? 
[לינקים לאתרים ו/או חומרים שלהם].
איפה יופיע הטקסט? [באתר, בפרוספקט, בניוזלטר, ברשתות-החברתיות...].
את המידע הזה, פלוס נקודות נוספות, נותנים לקופירייטר.
הוא [אני] מעבד בראש את כל הנתונים ועושה מהם מטעמים.
כלומר מיצר תוכן יוצא-מגדר-הרגיל. אם לא פועלים באופן רציני ומקצועי זה,
אולי עדיף לכתוב לבד. איכותי ולענין זה לא יהיה. אבל הי על מקצוענות,
צריך לשלם. וזה משתלם.
כל המידע הדרוש ומה שצריך-דגוש
אומרים שדורות ה-X-Y-Z או בעברית נגיד עד גיל 30, לא אוהבים לקרוא.
תן להם תמונה, כותרת וסאלמאת. אני מאמין שאם התוכן מרתק וכתוב היטב,
ירצו לקרוא עד הסוף. יש כל מיני שיטות לעשות זאת. 
אבל העיקר שיהיה רלוונטי ומענין.
אם לדוגמא כותבים ''תכונות-המכשיר''-על התוכן להכיל את כל האינפורמציה.
מארץ היצור והפירמה ועד הבורג הכי קטן. על כותרות הפרקים להיות ברורות.
אך ניתן ''להרטיב'' טיפה. נאמר במקום ''שליטה-מלאה'', לכתוב-''להיות בשלט-קרוב''.
במקום ''במחיר מיוחד'', ''בדיל-הזול''. יחד עם זה, אם יש נקודה חשובה או ייחודית-
עדיף לרשום אותה במקום בולט ובפונט דגוש ולא להצניע אותה-בשורה השלישית מהסוף. כי אחרת אף אחד לא ישים לב ולא יזכור אותה.


הקפדה על קוצו של י'
בעת כתיבת הטקסט. לפני שמעבירים לעיצוב והפקה, יש לשכתב שוב ושוב, 
יש לערוך ולבצע הגהה, מספר פעמים. מותר למחוק ולהוסיף, 
להוריד משפט או מילה או להוסיף פסיק.
כי אחרי שהתוכן יוצא, קצת קשה לתקן, להסביר ולהתנצל. עדיף לעשות זאת מבעוד מועד. חשוב גם לעבור ולוודא שכל הנושאים הרצויים, אכן עברו בצורה ברורה.
שאין חלילה 'תאויוט-קטיו' או 'שגיעוט' בניסוח.
טעות נפוצה אגב היא כותרת עם פסיק באמצע ובלי נקוה בסוף.
למשל: ''זה לא מה שאתה רוצה, זה מה שאתה מוצא ''
כמעט כולנו חוטאים פה ושם בעיגול-פינות. בתוכן שצריך ''לעשות-את-העבודה''-
עדיף להיות ברורים ומדויקים. אחרת זה עלול לחזור כבומרנג.
טקסט ממגנט
ישנם כאמור דרכים רבות ומגוונות לכתוב טקסט.
מובן מאליו שצריך להתאים למדיום. ברור גם שכדאי לדבר בסגנון שידליק ''וידבר'',
לאותו קהל/פלח-שוק אליו מכוונים. אך מעבר לזה אפשר לכתוב למשל-שאלות ותשובות. או לספר על מקרה שהיה. ניתן לכתוב עם דוגמאות ועם נתונים מחקריים.
יש מי שבוחרים דוקא בסגנון-קורקטי>אלה הדברים. נקודה. סוף. 
אפשר לצטט אשיות-מוכרת או עדיף אדם ידוע, מהתחום בו עוסקים. 
ולא סתם פליט-ריאליטי, שזוכרים אותו לרגע. 
התוכן יכול להיות עצוב או הומוריסטי.
מתחכם או אפילו מתנגן בחריזה. הכל צפוי והרשות נתונה. [משנה פרק ג' משנה טו.]
לא בהכרח. אם התוכן ממוקד מטרה. הרשות אינה נתונה.
אם מחברים טקסט-מקורי-שום דבר אינו צפוי. תוכן טוב עובד-עלינו-בעינים.
מגרה אותנו להמשיך בקריאה. לדעת לעשות זאת-זו אומנות.
גוגל אוהב את זה
האלגוריתם של מנוע החפוש החשוב ביותר בעולם, אוהב מקוריות.
הוא סורק כל הזמן כמו רדאר-סופר-מתוחכם. הכל כדי למצוא תוכן חדש ומקורי.
כשהוא מזהה טקסט שכזה, עם מילים שאנשים מחפשים בתדירות-גבוהה,
הוא מקדם אותו בדפי-החפוש. [אם אינך קיים בדף הראשון או מקסימום השני-ואולי השלישי-אינך קיים. כי מתענינים ומתענינות מעולם לא יגיעו אליך.]
אם מדובר על כתיבה שאינה לאינטרנט החוקים יכולים להיות שונים.
אך אחוז החשיפה והשימוש ברשת בכלל ובגוגל בפרט, רק עולה מיום ליום,
לעומת שאר-המקומות באוף-ליין.  נכון. האלגוריתם של ''אלוהים-החדש''
משתנה חדשות לבקרים. אך מקוריות ומילות-חפוש-כנראה שלנצח יופיעו 
בראש-הרשימה.

תוכן מקורי זה לא מקרי
מי שרוצה להעתיק, יש לו מספיק. אפשר לקחת מכל מקום,
ללחוץ Ctrl-c ואחר-כך Ctrl-V. אולי תהיו חשופים לתביעת זכויות-יוצרים. אולי לא.
אך מי שרוצה לעשות את הדברים כמו שצריך, שיפנה לקופירייטר מנוסה וחד.
[אני מכיר אחד-במיוחד]. על התוכן להיות מקורי. מנוסח היטב. בלי שגיאות.
כתוב ברצף קריא. מזמין. אמין. מפתה. רלוונטי.  יש לענות לבריף מוגדר ולא לעוף לכוכבים בלי סיבה. [אלא אם כן כותבים עבור נאס''א.] כדאי למצוא כותרות חזקות
ולא לכתוב ברצף. העין מתעיפת. הראש משתעמם. צריך לבחור סגנון כתיבה ורצוי להצמד אליו עד הסוף. לדאוג שכל הנקודות יכתבו באופן מובן וברור.
לבצע הגהה ולפרסם את התוכן רק לאחר שבטוחים ש-זהו-זה.
נ.ב
בסוף-תמיד מומלץ להוסיף ט.ל.ח [טעות-לעולם-חוזר]. כי אנחנו בני-אדם.
ולא כדאי שיתפסו אותנו במילה-אם היא שגויה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה