יום ראשון, 2 ביוני 2019

קופירייטר-כמה ולה



בס"ד

תעשה לי מחיר
כולם רוצים לשלם פחות.
בצורה בוטה אומרים-הם רוצים שבאותו המחיר, גם תמצ...
מבחינת הצד המבקש, זה אולי לגיטימי.
אבל מבחינת הרצינות והמקצוענות, זה 'צחוק-מהעבודה'.
מצד אחד-אתה משקיע בשיווק, בקשרים, בפתוח-עסקי והבאת לקוחות.
מצד שני-לפעמים הם מגיעים אליך מהמלצה, מהאתר
או מכל כלי מקסים אחר ברשת.
אבל בסופו של דבר, מגיעה השאלה-כמה זה עולה?
בצד השני יושב אדם שחושב לעצמו-כמה זה שווה לי?
אם כך, איך מתמחרים וזוכים בפרויקט?
התשובות רבות. שיטות-הפעולה שונות ומשונות.
זאת פחות או יותר ההתנהלות שלי.
מה המחיר? אני אחזור אליך מחר.
בדרך כלל זה מתחיל במייל ובשיחת טלפון.
לעניות דעתי לא כדאי ישר ''לזרוק'' מחיר, לפני שמבינים ''מי-נגד-מי''.
אפשר לשאול איך הגעת אלי? ראית את האתר/דף-פייסבוק שלי?
כדאי לתאר מי אתה ומה אתה שהלקוח יקבל עליך רקע.
שידע ''שלא נולדת אתמול'' ושיש לך רזומה ואם צריך גם ממליצים.
אחר כך רצוי להבין את מהות העסק של הלקוח-הפוטנציאלי.
מי החברה, מה תחומי-העיסוק, מי עומד מאחוריה, מה העבודה המבוקשת.
האם הם כבר עשו בעבר עבודה דומה ואם יש דוגמאות.
אולי פנו לעוד קופירייטר, לקבל הצעה.
בשלב הבא כדאי להבין, אם יש צורך בפריטים נוספים.
האם יש להם סטודיו/עיצוב גרפי? שמה יש להם צורך
ברכש-מדיה/בהפקה-כלשהי? האם מחפשים גם צלם/עורך/בונה-אתרים.
יועץ עסקי/שיווקי שהכין/מכין להם תכנית?
כל אלה ועוד, חשובים כדי לדעת מול מה ומול מי עובדים.
את מה שלא יודע לעשות לבד, תמיד אפשר להפנות לקולגה.
זה הרי עובד לשני הצדדים. פעם אתה נותן ופעם מקבל חזרה.
אחרי כל השאלות בטלפון או בהודעה, רצוי ליצור פגישה.
רק אחרי שמסתכלים בעיניים ''ומרגישים'' את הלקוח,
אפשר להגיד כמה ולמה.
אם בכל זאת לוחצים כבר בהתחלה, שתגיד מה השורה התחתונה...
כדאי להגדיר סדר-גודל. ולקחת בחשבון, שיהיה קשה להעלות אחר-כך את המחיר.



למה אין לי מחירון
בעקבות כל מה שרשום בפסקה הקודמת, אינני נוהג בכולם באותו האופן.
זה לא ענין של איפה-ואיפה. זה פשוט משהו שצריך לחוש-באצבעות, להרגיש-בבטן.
בבחינת ''עם מי יש לך עסק''. מי שגדול ויכול לשלם לפעמים מתמקח
כמו אחרון הסוחרים בשוק. מי שמתחיל בקטן ויש לו אלף ואחת הוצאות נוספות,
שוקל כל שקל שהוא מוציא. בשני הצדדים יש מי שמעריכים את העבודה שלך
ואם הם יכולים, הם ישלמו [כמעט] כל מחיר שישמע סביר ואפילו קצת יותר.
כך מחיר עבור שם-לעסק-חדש/שם-לחברה-חדשה יכול להיות 1,500 ₪
ובמקרים מסוימים גם 5,000 ₪. סלוגן לעסק-תוספת של 1,500 . עד 3,000 
כל מקרה לגופו.
אני לא רוצה שיעבדו איתי בזכות 'דיל-לא-רגיל'. אני שואף לעשות פרויקטים
לאנשים שמעריכים את המקצועיות שלי ואוהבים את דרך החשיבה.
ברגע שיש מחירון-שם זה מתחיל ושם זה גם נגמר ו...גם אז יבקשו הנחה.
תמיד יש מי שיבקש פחות ומי שיותר
אמרה לי פעם קולגה שהתייעצתי איתה על תמחור:
אם אני לא מקבלת את כל המיתוג, את כל הפרויקט מאלף-ועד-תו
אני לא נוגעת. זה ''צרות של עשירים''. אני מוכן לקחת כמעט כל עבודה
ובלבד שהלקוחות נשמעים לי ונראים לי אמינים, ישרים ומוכנים לשלם מחיר
שמבחינתי הוא סביר. על תנאי-התשלום אני מדבר רק פעם אחת בהתחלה.
אחר כך שולח 'הזמנת-עבודה'. לא 'הצעת-מחיר'. חותמים עליה. מעבירים 50%
מגדירים את מועד 'סגירת-החשבון' ורק אז אני מתחיל לעבוד.
את העבודה אני עושה על הצד הטוב ביותר.
איך ולמה? וואללה לא יודע. זה כבר קורה מעצמו.
אבל אם ''משחקים-לי-בענבים'' בעניני-התשלום, זה מוציא לי את כל החשק.
וקופירייטר שעובד בלי חשק, לא יעשה עבודה טובה ושווה.
לפעמים-לא נוגע בפרויקט גם עם מקל ארוך
יש עבודות שעדיף לא לקבל. בבחינת-''שומר-נפשו-ירחק''.
אם לדוגמא מבינים שהלקוח החליף בעלי-מקצוע בתדירות-גבוהה.
אם הלקוח לא מוכן לשלם את מחצית הסכום מראש. אם אישור החומרים,
הינו מול כמה אנשים. אם לא ברור בדיוק מי החברה. במידה ומבקשים שתתן 
מחיר שנשמע נמוך מדי. נגיד חצי ממה שאמרת בהתחלה. 
מי שלא סגור בדיוק מה הוא רוצה ובשיחה לא מצליחים להתמקד. 
בקיצור אם ''מריחים-בעיות'' ושלא 'משדרים' באותו תדר. 
זה צריך 'להדליק-נורת-אזהרה'.
עדיף אפילו לא להתחיל. כך לפחות נמנעים מאי-נעימויות עתידיות.
זה מתכון כמעט בטוח לעוגמת-נפש עבור 2 הצדדים.
מה לקחת בחשבון במחיר
כדאי להבין עבור מי הפרויקט. מי משלם ומול איזה אדם עובדים בשוטף.
רצוי לעשות תאום-ציפיות מוקדם ולסכם את כל הדברים בצורה ברורה ובכתב.
אפשר לשאול כדי לדעת, אם ישנם דברים נוספים שצריך ממקצועות נושקים.
[צלום, עיצוב-גרפי, הפקת-דפוס, קידום-ברשת, הפצה-ע''י-דיילות/לים,
רכש-מדיה, הפקת-סרטונים, פעילות קד''מ, עזרי-מכירה-בחנות,
דיוור-והפצה...]. אם מבקשים שם-לעסק-חדש וסלוגן בעברית למשל,
מומלץ לברר אם צריך גם דברים נוספים בקופירייטינג.
[תוכן לאתר, דף-פייסבוק, שלט-לעסק, שילוט-רכבים, ניוזלטר, באנר,
תסריט-לסרט מכירה או תדמית, ג'ינגל-לרדיו לחנות או לקניון, מודעה,
שילוט-חוצות, גלויות-לעסק ולחלוקה...].
האם צפויה המשכיות בעבודה? אם כן כדאי להגיע לסיכום מראש,
על משך התקופה, או אז אפשר גם לסכם על ריטיינר-חודשי.
הנתונים הר''מ יכולים לתת לך מדד, להעריך כמה שווה לך הפרויקט כולו.
מובן שאם לקוח צריך פריט אחד או שניים או לחליפין צריך כמה וכמה דברים
וכן פרסום שוטף-התמחור יכול להיות שונה. רק לסכם הכל מראש.
כי הבטחות בעל-פה-הן ''הבטחות-על-הקרח''.
מה עוד-בקצרה
חשוב מאוד להסביר ולסכם הכל מבעוד מועד. הן בע''פ והן בהזמנת-העבודה.
מה שלא סוכם-ונחתם לא קיים. למרות שהסכמים עושים כדי לא להגיע
לתביעות הדדיות. אם ההסכם מורכב, רצוי להתייעץ עם עו''ד.
חשוב לסכם את שלבי העבודה ואת לוחות-הזמנים.
אם מקבלים מסמכים/מחקרים/תמונות/סרטים מהלקוח, רצוי שהם יהיו
באחריותו המלאה. כדי לא להחשף חלילה לתביעה על הפרת-זכויות-יוצרים.
יחד עם כל האמור לעי''ל לא כדאי להיות חשדניים יתר על המידה.
סך-הכל רוצים לעבוד והצד השני צריך אותך ובחר בך.
רצוי להתעקש רק על הנקודות הקריטיות ולהשתדל לבוא לקראת,
כדי לקדם את העבודה.
***
וכן. מפעם-לפעם, אני גם עושה עבודה בתור ג'סטה/מערוף/תרומה.
לפעמים צריך גם לתת מהלב ולעשות בשביל הנשמה.
מה, לא ככה?!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה