יום רביעי, 28 במרץ 2018

בס"ד


רדיו יו יו-נקודת הג'י-נגל
פרסום ברדיו, שונה מפרסום בכל מדיום אחר.
הרדיו עובד על חוש-השמיעה ואם הוא עשוי כהלכה הוא מפעיל ומגרה את כל החושים האחרים.
כן, כן. מה שאתם שומעים. הרעיון ברדיו הוא לתפוס את המאזין באוזניים ולגרום לו
לחשוב, לרצות, להבין, לדמין ולהיות במימד-אחר.
מה נשמע
הג'ינגל מושמע על פי רוב ברדיו. במקבץ של פרסומות. הרעיון ''לצבוע'' אותו בגוון,
שיבליט אותו מכל התשדירים האחרים. כדי שיזכרו אותו ויחשקו במה שהוא מפרסם.
זה יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות. למשל על-ידי שיר קליט. או אפילו שורה אחת מושרת.
עם סלוגן לעסק, שכל הארץ מזמזמת ומזמרת.
זה יכול להתבצע עם בדיחה טובה כי הומור פותח את הלב.
אפשר גם להציג עובדות ולתת להן פתרון אידיאלי. ניתן לספר סיפור מרגש וכובש
או לדמות את מושא הפרסום למשהו מעולם מושגים אחר. כדי להמחיש טוב יותר את המסר.
יש גם מי שבוחרים להגיד במילים ברורות את המבצע. שניים+אחד במתנה.
חבר-מביא-חבר ומקבל מתנה. עכשיו במאה אחוזי הנחה. חחח בחינם.
תופס את האוזן ואת תשומת הלב
אם בעתון, צריך לשבת, לדפדף ולקרוא מבלי לעשות שום דבר אחר.
באינטרנט צריך לחפש בגוגל, לקרוא, להסתכל ולנסות להבין בין השורות ובין התמונות.
אם מול הטלויזיה, חייבים להיות במקום אחד להסתכל ולבהות במסך.
ברדיו זה אחרת. אפשר לעשות מה שרוצים בבית, במשרד, בטיול או בסרט.
אפשר לנהוג בכביש ולהאזין למסרים המשודרים. אם הם ממוקדים ונכונים,
הם נכנסים לראש ונחרטים בזכרון.
הרפיטציה-[חזרה על המסרים] לפעמים מעצבנת,
אבל לא שוכחים אותה. את המסר שהיא מעבירה ואת שם העסק או שם החברה.
איפה משדרים
הג'ינגל המסורתי משודר ברשת ארצית. ששומעים אותה וקולטים אותה מכל מקום.
אבל הג'ינגל-התשדיר, יכול להיות מושמע גם ברדיו מקומי. כך עסקים מהאזור פונים
ישירות למי שקרובים אליהם גיאוגרפית. ג'ינגל יכול גם ללוות אירוע, להיות מושמע בקניון
או בחנות גדולה. הג'ינגל מצוין כפס-קול לסרט-פרסום, ביוטיוב, באתר, בפייסבוק ובקולנוע.
יש גם מי שמשמיעים את תשדיר-הפרסום בהמתנה בטלפון. העיקר שהאוזניים-פתוחות
לקלוט, לשמוע ולפעול בהתאם.
יש כל מיני גימיקים
יש כאלה שמאמינים בלצעוק את המבצע. אחרים בוחרים לדבר בשקט. בקול רומנטי,
בקולות של ילדים, בקול של קריין סמכותי או עצבני.
אם משמיעים צלילי-רקע, אפשר ''לקחת'' את המאזין לאוירה רחוקה ושונה מהיומים.
רחש גלים למשל. ציוץ ציפורים. רעש של מכונית. צחוק או בכי.
אפשר גם לבחור בקול של דמות מוכרת. לפעמים אפילו עם ציון השם. [''שלום אני...'']
שלא יהיה ספק במי מדובר ומי מדבר או שר.
כי ''מוביל-קמפיין'' ידוע דורש כסף-גדול ואם לא מזהים אותו,
מפספסים את הפואנטה. יש מי שמשמיעים טיזר. רק התחלה או רמז, שנשאר באויר
בדרך כלל כשבוע. אחר כך חושפים את הג'ינגל כולו ואם החיבור מתבקש וחזק,
המסר מועצם והופך זכיר יותר.
האורך קובע
משך התשדיר קובע את עלות המדיה. כי על פי-רוב משלמים לפי שניה.
אם מקליטים תשדיר קצר, אפשר להחליף מסרים ולהעביר נתונים שונים למאזין.
הג'ינגל הקלאסי-הוא של 30 שניות. מישהו פעם בדק ומצא שזהו משך הזמן המדויק.
בג'ינגל של 30 שניות, אפשר לשיר או לדבר לכל אורכו. אבל ניתן גם לשלב בשירה,
חלונות קרינות. בתשדיר של 5 שניות אפשר לחזור על הסלוגן לעסק או על המסר המרכזי.
קוראים לזה ''שורה-מושרת''. כמו למשל ''אל תשכח לקחת פרוטק. מותק.''
בכל מקבץ פרסומות, הראשונה והאחרונה נחשבות הכי שוות ומבוקשות.
אך ניתן לבחור גם בחזרה על הג'ינגל או נגזרות שלו, באותו מקבץ עצמו.

איך נולד ג'ינגל מיוחד
באולפן הרדיו, ערוכים בדרך כלל להקליט קריין עם מסר פרסומי.
אך כדי לקבל את כל האפקטים הרצויים, מקליטים עם ג'ינגליסט. על פי רוב זהו
מוסיקאי\ת מנוסה. שמעבר ליצירה האמנותית יודע\ת לקלוע לטעמו של הרוב עם מנגינה ועיבוד
שנחרטים בראש ומושרים בכל-פה. ג'ינגל מצוין צריך רעיון. ורעיון אתם כבר יודעים,
מקבלים מקופירייטר\רעיונאי. הוא כבר ימצא את ההוק שיישאר חקוק בראשם של המאזינים.
זה יכול לנבוע מתוך הוואי או אקטואליה של אירועים, סרטים, סיפורים, חדשות.
מעונת השנה, החג או התחושה מחוויה מוכרת. לפעמים גם לוקחים שיר ידוע
ועושים לו עיבוד מקורי. [כמובן שיש לבדוק באקו''ם לגבי-זכויות-יוצרים]. באופן זה, המאזין מרגיש חלק מהענין ולא צריך להרגיל את האוזניים למשהו חדש ''שנפל-מהשמים''. כך, שם העסק או שם החברה-הופך מיד לשם-דבר תוך זמן קצר.
כמה שומעים
לכל רדיו יש נתוני האזנה. לפי התכנית, היום והשעה. בפילוח נכון יודעים מה אופיים של המאזינים,
מאיזה מעמד סוציו-אקונומי הם באים, אם הם בנהיגה, בבית או במשרד. מה טווח הגילאים,
מאיזה איזור בארץ וכן הלאה. ככה יודעים מה החשיפה הצפויה וניתן לתכנן מראש.
מכינים אסטרטגיית שידורים ופריסה נכונה. משבצים את התשדירים בזמנים הכי מתאימים
ואף בתחנות שונות. קובעים מראש את משך קמפיין-הרדיו.
אפשר כאמור לשלב בין תשדירים באורכים שונים.
מומלץ לערוך סקר לגבי המסרים הרצויים וללמוד ממנו האם ואיזה שינוי חל בקרב קהל היעד
לפני, אחרי ותוך כדי. אפשר גם לקבוע שהתשדירים יושמעו במקביל לפרסום במידיות נוספות.
נאמר באנר בפורטל ידוע ברשת בחיזוק של הג'ינגל או פרסום בטלויזיה,
קידום ממוקד בגוגל, בפייסבוק או באינסטגראם באותה התקופה עצמה.
כך תופסים עוד-ועוד לקוחות פוטנציאלים. לא פעם הם נחשפים למסרים מספר פעמים
מכמה וכמה כיוונים. עד שהם מטמיעים את המסר ופועלים על פיו. לפי תכניתו וכוונתו
של המפרסם.
רדיו אקטיבי
את הרדיו אפשר לנצל לשידור מוסיקה, אקטואליה ולהציג כל נושא שניתן להשמיע בקול.
כולל שידורים-חיים. לכן הפרסום ברדיו פופולרי כל-כך. הוא פשוט מגיע לכל אחד בכל מקום.
ואפילו בסמארטפון הנישא על ידינו תמיד. ברדיו מומלץ לחשוף שם לעסק חדש כי המאזינים לומדים
להכירו וכיצד להגות אותו כהלכה. הרדיו מצוין גם בתור מדיום משלים, כי אם מישהו צפה  בערב
בפרסום בטלויזיה למשל, הוא שומע שוב את המסר הפרסומי משך היום. בדרך לעבודה לדוגמא.
הרפיטציה [החזרה] הרבה המתאפשרת בזכות העלויות הסבירות-מגדילה את הסיכוי שיכירו, יזכרו
ויחפצו במותג, בשירות, בארגון, באירוע מסויים. ניתן גם לקבל פוש רציני למסר באמצעות
משחקי-רדיו ומבצעי פרסים וקידום, שתחנות הרדיו משבצות בשידוריהן.
מה, זה רדיו זה?!
הרדיו הומצא במאה ה-19 אך רק מאמצע המאה ה-20 הפך למדיום המוני.
הרדיו הנייח והמגושם התפתח עם השנים לטרנזיסטור קל לנשיאה, לרדיו במכונית,
לרדיו המשולב במערכת המוסיקה הביתית. הרדיו במתכונתו המקורית שודר באמצעות
גלי-קול ונקלט במכשירים מתאימים במקומות השונים. היום הרדיו נקלט גם באמצעות
הלווין והכבלים וכמובן ברשת האינטרנט. כך ששידורי-רדיו, ניתנים למעשה להאזנה
כמעט מכל מקום בגלובוס. [אלא אם באזור מסויים-אין-קליטה.]
הרדיו מתאים כאמור מאוד לפרסום, בזכות העובדה שאנשים המאזינים לו בנהיגה למשל,
שומעים רק אותו ודעתם אינה מוסחת מאמצעי מדיה או רעשי רקע אחרים.
מה שאתם שומעים
ג'ינגל לרדיו צריך להיות קליט וזכיר. כדאי לקריין או לשיר את הסלוגן בעברית.
[או בכל שפה פרסומית או בינלאומית שבחרתם]. פונים לקופירייטר מנוסה, 
כזה שידע לתת לכם רעיון בלתי נשכח. שיכתוב בסגנון מיוחד.
במילים מדויקות ויעביר את המסר שלכם באופן פנטסטי.
ג'ינגל המכונה גם תשדיר-רדיו, מקליטים עם ג'ינגליסט. רצוי מוסיקאי יוצר 
שמכיר את המדיום ויודע לעבד את המילים ולעשות מהם מטעמים. 
חשוב מאוד להשמיע אותו בתחנות ובתדרים שקהל-היעד מאזין להם בתדירות-גבוהה. 
כמה שתשמיעו אותו יותר החשיפה שלכם תגדל והוא ישאר לאנשים בראש.
הג'ינגל לרדיו יכול לשמש גם כמנגינת הסרטון שלכם.
את המנגינה ניתן לנצל בדרך-כלל גם במרכזיה הטלפונית, ובטלפונים הניידים של העובדים
שכל מי שמתקשר-ישמע אותו בעת ההמתנה.
הכינו מספר ורסיות באורכים שונים. פתחו חלונות קרינות והחליפו מסרים על פי הצורך.
הג'ינגל עם הסאונד המקורי שלכם יכול להפוך לחלק מהמיתוג-העסקי.
אל תשכחו-ג'ינגל טוב, נכנס לאוזניים ונשאר בראש. כולם זוכרים ואפילו שרים אותו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה